BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 21, 2010

TEORI THORNDIKE - PELAZIMAN OPERAN

EDWARD LEE THORNDIKE (1874-1949)


Beliau ialah seorang ahli psikologi Amerika yang menghabiskan hampir seluruh kariernya di Teachers College, Columbia University. Karyanya meliputi perilaku binatang dan proses belajar menyebabkan teori connectionism dan membantu meletakkan asas sains untuk psikologi pendidikan moden. Beliau juga bekerja pada penyelesaian masalah industri, seperti ujian pekerja. Dia adalah ahli dewan Corporation psikologi, dan menjawat jawatan sebagai Presiden American Psychological Association pada tahun 1912. Beliau ialah anak seorang pendeta Methodist di Lowell, Massachusetts.





Pada tarikh 29 Ogos 1900, beliau berkahwin Elizabeth Moulton dan mereka mempunyai lima anak. Thorndike lulus dari Sekolah Latin Roxbury (1891), di West Roxbury, Massachusetts, Wesleyan University (BS 1895), Harvard University (MA 1897), dan Columbia University (PhD. 1898). Setelah lulus, Thorndike kembali ke minat awalnya, Pendidikan Psikologi. Pada tahun 1898 ia menyelesaikan PhD di Columbia University di bawah pengawasan James McKeen Cattell, salah seorang pengasas psikometri. Pada tahun 1899, selepas satu tahun tidak bahagia bekerja di College untuk Perempuan dari Case Western Reserve di Cleveland, Ohio, beliau menjadi pengajar psikologi di Teachers College di Columbia University, di mana ia tinggal selama sisa kerjayanya, mempelajari manusia belajar, pendidikan, dan ujian mental. Pada tahun 1937 Thorndike menjadi Presiden kedua Society Psikometri, mengikuti jejak dari Louis Leon Thurstone yang membentuk masyarakat dan syarikat jurnal Psychometrika tahun sebelumnya.


Teori Pelaziman Operan Thorndike juga dikenali sebagai teori cuba-ralat. Teori ini telah dikemukakan oleh Edward L. Thorndike pada tahun 1911. Beliau menggunakan seekor kucing untuk membuat kajian. Dalam eksperimen ini, Thorndike membuktikan bahawa haiwan dan juga manusia belajar melalui proses cuba jaya, iaitu kaedah cuba dan ralat.





Eksperimen Thorndike ke atas seekor kucing di dalam sangkar 










HUKUM PEMBELAJARAN THORNDIKE

Hukum Kesediaan merupakan keupayaan seseorang individu di dalam kendirinya untuk memulakan sesuatu aktiviti pembelajaran. Mengikut Thorndike, terdapat tiga keadaan yang berlaku dalam proses pembelajaran iaitu:

  • Apabila seseorang pelajar bersedia untuk belajar, maka pembelajarannya yang dijalankan akan menghasilkan kepuasan.
  • Apabila seseorang pelajar bersedia untuk belajar, tetapi tidak dapat dilakukannya, maka ia akan menghasilkan perasaan kecewa ataupun kesakitan.
  • Apabila seseorang pelajar tidaak bersedia untuk belajar, tetapi dipaksa untuk belajar, maka ia akan juga menghasilkan perasaan kecewa ataupun kesakitan.

Hukum Latihan menyatakan bahawa semakin banyak latihan yang tertentu dijalankan, semakin bertambah kukuh ikatan atau asosiasi gerak baals yang tertentu dengan rangsangan yang berkaitan. Dengan perkataan lain, sekiranya pasangan rangsangan-gerak balas (stimulus-response) wujud berkali-kali, maka ikatannya akan bertambah kukuh dan tinggi kemungkinan untuk gerak balas wujud lagi pada masa akan datang.

Hukum Kesan menyatakan bahawa ikatan rangsangan dengan gerak balas akan bertambah kukuh sekiranya individu memperolehi kesan yang memuaskan selepas gerak balasnya dihasilkan. Sekiranya gerak balas yang tidak mendatangkan hasil yang berkesan akan kian menjadi lemah, khasnya apabila sesuatu gerak balas yang membawa kesan yang menyakitan atau kurang menyeronokkan.





Hukum Pembelajaran Thorndike




IMPLIKASI TEORI THORNDIKE DALAM P&P






0 comments: